Net zoals andere websites maken ook wij gebruik van cookies (en daarmee vergelijkbare technieken) om het bezoek van onze website voor jou nog makkelijker en persoonlijker te maken. Bovendien kunnen wij en derde partijen hiermee eventueel advertenties aanpassen aan jouw interesses en kun je informatie delen via social media. Door verder gebruik te maken van deze website ga je hiermee akkoord.

Buell  XB12R

Deze fijne Buell was van mijn neef Christiaan.

Toen Christiaan de motor kocht, bij de Harley dealer in Leeuwarden, was ik erbij en nu staat hij bij mij in de afdeling 'speciale brommers'.

Voordat ik de motor daar stalde, heb ik er eens lekker op gereden.
De bedoeling was om even een 'blokje om' te maken, maar het werd toch nog een echte rit.
Al direct na de eerste meters merk je dat dit niet een '13 in een dozijn' motor is.
Niet te vergelijken met welke andere motor dan ook.
Het begint al met het starten.
Je brengt leven in een brok mechaniek dat je duidelijk hoort.
Alles legaal, maar je hoort en voelt hem werken. (niet trillen)
Bij het wegrijden merk je al de enorme trekkracht, die wat afvlakt naarmate je dichter bij het schakelmoment komt.
Na het schakelen komt dat enorme koppel er weer zo mooi in.

Het is een bijzondere ervaring en geweldig om mee te rijden.

De motor wijkt in andere opzichten ook af van gangbare motoren.
Bijvoorbeeld; de kokerbalken van het frame dienen als benzinetank.
De achterbrug dient als olietank.
De voorste remschijf zit niet aan de naaf vast, maar aan de velg. 
Wat benzinetank lijkt, is de kap op het luchtfilter.

De in en uitgaande demping van de voor en achtervering is precies in te stellen.
Dat geldt ook voor de veerspanning.

De secundaire aandrijving is via een getande riem, die net is vervangen.

De motor heeft verder een GROTE beurt gehad en de nieuwe koper hoeft alleen maar te letten op de brandstof.

Alles werkt en nergens is iets op aan te merken.

Toen ik de motor ophaalde en Christiaan het laken verwijderd had, vroeg ik; 'zit er ergens wel een krasje op?'

Ja toch wel, zei Christiaan; 'hier rechts op de achterbrug zit een klein plekje.

Ik werk het graag weg, maar laat het nog even zitten, zodat de nieuwe koper met eigen ogen het ENIGE krasje kan zien.

De kleur is op de foto een beetje vaalrood, maar ik kan geen betere foto's maken.

In werkelijkheid is de motor knalrood.
Ferrarirood, zeg maar.

De originele Harley accu, die er vanaf nieuw inzat !, heb ik vervangen door een onderhoudsvrije Yuasa.

Ik heb de motor niet schoongemaakt.
Hij was zoals hij altijd is, gewoon schoon.

Kortom: Deze fantastische en goede motor is vanaf nieuw voorzien van een originele Buell racekit, bestaande uit een andere demper, K&N luchtfilter en programmeerbare ECM.

Website laten maken door Modual | Open cookie voorkeuren